Tuesday, 29 January 2013

MODEL KEJAYAAN PUNCAK



Setiap kali saya ke kedai buku terkenal di Kuala Lumpur, pasti ada keluaran dan penulis baru  tentang formula kejayaan. Pelbagai bentuk penulisan dan cerita menarik dikongsikan oleh penulis antarabangsa kepada dunia dan akhirnya menawarkan kepada dunia akan beberapa model atau formula untuk mendapatkan apa yang diimpikan oleh manusia. Semua itu ada di rak-rak buku, tersusun rapi dan kemas! Namun yang menjadi tanda tanya kepada saya, di manakah buku-buku resepi kejayaan berlandaskan Al-Quran dan sunah? Seolah-olah formula dari Al-Quran dan hadis ini seperti tidak relevan dan ketinggalan zaman?! Adakah begitu?

Justeru, dengan adanya lambakan buku berserta tawaran formula yang disangkakan begitu hebat dan ‘awesome’ ini, akhirnya ada sebilangan manusia yang merasakan seperti tidak ‘fit’ dengan kehidupannya! Ada juga yang merasakan di dalam dirinya seolah-olah ‘kosong’ walaupun berjaya meraih apa yang di cadangkan. Malah, ada juga yang mengatakan, ‘apa lagi selepas itu?’. Mengapa boleh jadi begitu? Antara alasan perkara ini boleh terjadi adalah kerana faktor geografi. Dalam buku From Adam's Peak to Elephanta: Sketches of Ceylon and India (petikan dari buku TertiumOrganum @ Hukum Ketiga Pemikiran), ia menyatakan;

Barat mencari kesedaran individual-fikiran yang diperkayakan, persepsi dan memori, harapan dan ketakutan individu, cinta, cita-cita-diri, diri lokal, dalam seluruh fasa dan bentuknya-dan sangat terasa ragu apakah hal-hal seperti kesedaran universal itu wujud? Timur mencari kesedaran universal dan dalam hal ini, di mana pencariannya menggantikan diri dan kehidupan individual yang lebih lemah dari sekadar sebuah filem dan hanya merupakan bayangan yang digantikan oleh keagungan yang diungkap di luarnya.

Kesedaran individual mengambil bentuk gagasan, yang cair dan bergerak seperi raksa, yang selalu dalam kondisi berubah dan tidak tetap, penuh dengan rasa sakit dan usaha; kesedaran lain bukan dalam bentuk gagasan (pemikiran). Ia menyentuh, melihat, mendengar dan merupakan hal-hal yang ia terima, tanpa gerak, tanpa perubahan, tanpa usaha, tanpa perbezaan subjek dan objek, namun dengan kenikmatan luas dan sukar di jelaskan.

Kesedaran individual secara khusus berkait dengan tubuh. Organ tubuh dalam beberapa fasa merupakan organnya. Namun keseluruhan tubuh hanya salah satu organ kesedaran kosmos. Untuk mencapai yang terakhir orang harus memiliki kemampuan untuk mengetahui dirinya yang terpisah dari tubuh-masuk dalam keadaan wujud, dalam fakta. Tanpa ini, kesedaran kosmos tidak dapat dialami.

Apa pandangan anda? Adakah model atau formula yang ditawarkan oleh motivator atau great speakers dari dunia Barat boleh diambil dan dipercayai sepenuhnya? Atau bagaimana?

Di sini, saya bukanlah mengajak anda untuk memilih cara fikir yang amat skeptikal, tetapi mengajak anda supaya berfikir secara kritis dan selektif sebelum anda ‘menyatu’ dengan semua ini teori, falsafah, formula atau apa sahaja jika rujukan utamanya bukan dari Al-Quran dan sunnah.

Mengapa saya mengatakan Al-Quran dan Sunah itu adalah penting bagi kita semua?

Pertama, asas Al-Quran, di dalam surah kedua iaitu Al-Baqarah, ayat 2 ada menerangkan dengan jelas;

 Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang Yang (hendak) bertaqwa;

Jelas lagi terang bahawa, orang yang ragu-ragu ialah orang yang tiada connection yang baik terhadap elemen Rukun Iman dan Al-Quran adalah ‘petunjuk’ atau clues yang sangat tinggi nilainya!

Kedua, sunah atau sebarang perbuatan dan perkataan nabi Muhammad saw yang mulia. Harus menjadi rujukan selepas Al-Quran. Sesungguhnya Allah swt berfirman;

Sesungguhnya Allah telah mengurniakan (rahmatNya) kepada orang-orang Yang beriman, setelah ia mengutuskan Dalam kalangan mereka seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri, Yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (kandungan Al-Quran Yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad Yang sesat), serta mengajar mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan Yang mendalam mengenai hukum-hukum Syariat). dan Sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah Dalam kesesatan Yang nyata.

Wow! Surah ini amat powerfull sekali menjelaskan kepada kita bahawa, situasi manusia sebelum datangnya peringatan dari Al-Quran dan nabi adalah jauh dari persepsi yang sebenar tentang hakikat kehidupan ini. Malah, sememangnya benar, apa yang diturunkan menerusi wahyu adalah mengajar manusia tentang satu kepastian yang benar-benar pasti dalam dunia yang penuh dengan kesementaraan.

Sebagai contoh mudah, sebelum anda membaca dan mengkaji Al-Quran atau hadis, apakah yang anda fikirkan? Apakah sudut pandang anda tentang dunia? Pasti berbeza bukan?

Menurut Imam Nasai’e, “Sesungguhnya sebenar-benar perkataan adalah kitab Allah dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad saw”.

Menurut Rahis Bin Raja Jamaludin di dalam kitabnya bernama 40 Hadis tentang Ihsan ada menerangkan bahawa;

Perkataan “al Huda’ boleh dibaca dengan Hadyu ataupun Huda menurut Imam al-Qurtubi. Jika dibaca dengan Hadyubeerti manhaj atau jalan Rasulullah saw. Ia merujuk kepada jalan maknawi iaitu metodologi atau manhaj Rasulullah saw. Jika dibaca dengan Huda beerti petunjuk Rasulullah saw. Maka, boleh dibaca dengan kedua-dua bentuk kerana maknanya hampir sama

Boleh anda memahaminya dengan baik? Mari saya mudahkan untuk kefahaman pada tingkat yang lain. Kesimpulan mudah dari petunjuk Al-Quran dan hadis ialah, sesiapa yang tidak menjadikan panduan Rasulullah saw sebagai petunjuk beerti telah melakukan penyelewengan kerana panduan Rasulullah saw adalah panduan yang lengkap merangkumi aspek kehidupan. Sheikh IbnQayyim Al Jauziyyah berkata dalam kitabnya Thoriq Al hijratain yang membawa maksud:

Jalan-jalan semuanya tertutup melainkan jalan yang mana seseorang itu mengikuti jejak Rasulullah saw

Wow! Semakin serius ini! J

Adakah teori-teori, formula dari Barat tidak boleh diambil sebagai jalan menuju kejayaan? Jawapannya adalah; bukan semua, tetapi harus disertai sikap yang agak selektif dalam urusan mengambil sesuatu sebelum dijadikan prinsip, terutamanya yang melibatkan kepercayaan (belief).

No comments:

Post a Comment