Thursday 22 August 2013

Yes! Kita ada peta!

Bayangkan kita berada di dalam hutan dan mula hilang arah. Semakin mara ke hadapan, semakin tebal hutan dan semakin keliru perjalanan kita. Di dalam beg kita hanya ada peta! Malangnya, kita tidak tahu membaca peta itu! Tetapi, walaupun tidak tahu membacanya, namun kita tetap berasa masih ada harapan untuk keluar dari kesesatan ini bukan?

Situasi ini sebenarnya ibarat seperti kehidupan kita dengan Al-Quran. Di saat kita menjalani kehidupan ini, kita sebenarnya sentiasa dalam kekeliruan dan 'kesesatan'. Walaupun kehidupan kita ini sudah dipenuhi dengan 'bekalan yang penuh di dalam beg galas', apabila kehidupan ini masih terasa kosong, maka kita sebenarnya masih lagi belum tahu atau belum benar-benar mahir menggunakan 'peta' kehidupan.

Bayangkan semula situasi kita di dalam hutan tadi. Jika kita tidak tahu membaca peta, maka kita mungkin akan bergantung kepada 2 perkara; iaitu naluri atau rakan yang bersama dengan kita. Naluri ini sering menjadi teman kepada diri kita sendiri dalam menentukan arah kehidupan. Naluri akan sentiasa berkata; Ya! ikut jalan sini dan sana! Namun, apabila naluri itu diikuti sepenuhnya, realitinya, semakin jauh ke dalam hutan kita dibuatnya! Kedua pula, teman yang bersama dengan kita. Kita tahu, teman yang bersama itu juga tidak tahu bagaimana untuk membaca peta malah, teman itu juga tidak tahu akan adanya peta! Maka, teman ini akan sentiasa mengajak, mencadangkan, mendesak dan memberikan pandangannya yang sangat 'persuasive'. Akhirnya, kadangkala, peta yang ada di tangan kita itu, akhirnya diketepikan dan kita mudah mengikut pandangan dan nalurinya pula!

Al-Quran Adalah Peta

Kehidupan manusia dengan Al-Quran adalah ibarat aur dengan tebing. Saling melengkapi dan saling memerlukan. Apa maksud memerlukan? Manusia memerlukan panduan dan Al-Quran pula perlu dibaca oleh manusia! Kelebihan orang yang sudah pun mempunyai peta ini seharusnya menjadikan ia sebagai alasan atau dalil mengapa dia memilih jalan ini sebagai tujuan kehidupannya. Kehidupan dengan Al-Quran juga sudah menjadi salah satu bentuk keimanan yang penting dalam kehidupan sebagai seorang Muslim yang sejati. Tanpa Al-Quran, maka kehidupan ini sebenarnya tersasar dan kosong!

Justeru, kehidupan ini juga masih penuh dengan manusia yang tidak berdamping dengan Al-Quran, malah ramai juga yang tidak tahu akan kewujudannya. Bagaimanakah bentuk kehidupan mereka tanpa Al-Quran ini? Maka, mereka akan bergantung sepenuhnya kepada logik akal dan naluri semata-mata tanpa membenarkan petunjuk yang sebenar! Itulah kehidupan manusia tanpa Al-Quran!

Hati-hatilah dalam mengharungi kehidupan ini bersama teman-teman atau orang yang hidup bersama dengan kita ini terutamanya manusia yang tidak tahu wujudnya Al-Quran. Kadangkala, apa yang dicadangkan, dikongsikan, ditunjukkan atau didoktrinkan oleh golongan ini memang indah dan menarik perhatian. Itulah kelebihan akal yang Tuhan berikan kepada manusia. Tanpa akal, pasti manusia juga sama seperti makhluk yang lain. Namun, kesempurnaan akal ini akan lebih sempurna jika disatukan, diadunkan, disulam atau disinergikan dengan wahyu.

Kehidupan sebagai seorang Muslim harus meletakkan rukun Iman, Islam dan ihsan sebagai panduan. Suburkanlah segala bentuk falsafah hidup, idea tentang kehidupan, ideologi, prinsip atau ilmu dunia dengan menggabungkanya bersama wahyu. 
 



Al-Baqarah, ayat 2: Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang Yang (hendak) bertaqwa;
 



1 comment: