Bagaimanakah untuk menimbulkan
rasa keyakinan yang tinggi di dalam diri anak-anak/ murid atau pelajar/ remaja
kita? Pernahkah kita merasakan bahawa keyakinan itu penting dalam memastikan,
apa yang di ajarkan/ di didik dan seumpamanya itu akan menjadi nadi utama dalam
kehidupan mereka?
Namun persoalannya hari ini, apakah
kayu ukur untuk melihat Islam ini benar-benar difahami, dihayati dan diyakini
oleh remaja kita pada hari ini?
Jika kita menghantar anak-anak/
remaja ke sekolah, kita akan mampu untuk melihat prestasi akademik mereka
melalui ‘sistem laporan akademik’
mereka. Setiap kali peperiksaan tamat, sistem pemarkahan dan peratusan mereka
akan direkodkan dan diserahkan kepada ibubapa. Akhirnya, penjaga atau ibubapa
dapat memantau perkembangan akademik anak-anak/ remaja berdasarkan kepada rekod
tersebut. Tetapi bagaimana pula dengan pemantauan terhadap keyakinan dan
penghayatan cara hidup Islam remaja/ anak-anak?
Ada beberapa persediaan yang harus kita
‘siap’kan untuk remaja kita pada hari ini. Antara persediaan itu ialah:
1.
Ilmu
2.
Yakin
3.
Ikhlas
4.
Kebenaran
5.
Cinta
6.
Menerima tidak menolak
7.
Aktif
Ilmu
Perkara yang paling asas dan
besar kesannya ialah persediaan ibubapa/ guru dan sesiapa sahaja yang lebih
dewasa dalam melihat perkembangan remaja, adalah menyediakan ‘asas’ ilmu
pengetahuan yang benar-benar kukuh. Ilmu pengetahuan ini bukan sahaja di
harapkan di sekolah dan di bilik-bilik darjah sahaja, namun ia harus
diperluaskan lagi di seluruh tempat agar percambahan ilmu itu berkembang.
Pengalaman saya dalam
berinteraksi dengan remaja, kebanyakan mereka mengatakan bahawa, belajar agama
adalah untuk menjawab soalan peperiksaan. Bolehkah kita bayangkan, apakah persepsi
sebenar pemikiran anak-anak remaja kini dalam menuntut ilmu? Adakah ianya
semata-mata untuk berjaya dan lulus dalam peperiksaan semata-mata? Jika hal ini
berlaku, maka kita harus mengambil langkah untuk membimbing mereka kearah yang
betul.
Ilmu adalah panduan. Jika ilmu hanya
diperolehi semata-mata untuk ditukarkan kepada bentuk material sahaja, maka
tidak hairanlah mengapa remaja kini merasakan satu ‘tekanan’ bahawa belajar di
sekolah, universiti atau dimana-mana sahaja hanyalah untuk memperolehi sehelai
kertas sijil/diploma/ijazah.
Apakah bentuk ilmu yang harus di
tanamkan di dalam dada remaja kita hari ini?
Firman Allah s.w.t. di dalam
surah Ali Imraan, ayat 18 yang bermaksud,
Allah menyatakan bahawasanya tidak ada Tuhan (yang berhak disembah)
melainkan Dia, Yang menegakkan keadilan. Para
malaikat dan orang-orang yang berilmu (juga mengatakan demikian). Tidak ada Tuhan
(yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana
Mengapakah saya menghitamkan
perkataan ‘orang-orang yang berilmu’ ? Apakah istimewanya orang yang
berilmu ini? Dan bagaimanakah dimensi atau kedudukan orang yang berilmu itu
seperti mana yang disebutkan di dalam ayat tersebut?
Jika anda merujuk di dalam
Al-Quran, di dalam ayat tersebut ada perkataan (dalam bahasa Arab) ‘syahida’.Apakah yang dimaksudkan dengan ‘syahida’ ini? Menurut tafsir Al
Mishbah, perkataan ‘syahida’ itu
adalah merujuk kepada perkataan menyaksikan.
Dan dengan perkataan lain juga, ia bermaksud melihat, mengetahui,
menghadiri dan menyaksikan, baik dengan mata kepala atau dengan mata hati.
Apakah bentuk persaksian
itu? Persaksian itu adalah satu
pengakuan, ketundukan dan akur akan hakikat kewujudan diri sendiri di muka muka
bumi ini. Ia adalah satu pengakuan bahawa, diri ini adalah hamba kepada Tuhan.
Malah, bukan itu sahaja, persaksian itu juga merangkumi kebenaran dan
persaksian bahawa alam yang terbentang luas ini juga adalah diciptakan oleh
Tuhan.
Bagaimana untuk menghadirkan
persaksian itu di dalam diri remaja kita pada hari ini? Persoalan ini adalah
pantulan kepada ‘apakah yang diajarkan
oleh ibubapa/ guru/ penjaga dan mereka yang berkait rapat dengan remaja hari
ini? Adakah kita benar-benar mengajarkan mereka ilmu yang betul atau ilmu yang
membuatkan mereka semakin jauh dari mengenal diri dan Tuhannya?’ .
Persoalan lain juga timbul, ‘Hari ini remaja kita sudah bijak pandai.
Mereka mampu mendapatkan ‘A’ dalam semua mata pelajaran di sekolah. Bukankah
itu juga satu bentuk pendidikan?’ .
Hal ini harus kita menyoal semula
di dalam diri kita, ‘Mengapa ramai
dikalangan remaja kita pada hari ini banyak menimbulkan masalah? Mereka
terlibat dengan budaya yang tidak sihat, menimbulkan masalah sosial, malah
mereka merupakan agen perubah kepada satu paten budaya yang tidak membina malah
ia merosakkan diri dan masa depan mereka?’
Mari kita merujuk semula ayat Ali
Imraan, dalam tafsiran Al Mishbah, orang yang berilmu itu adalah orang yang
benar-benar mengakui akan kebesaran Tuhannya. Semakin banyak ilmu yang
diperolehinya, maka semakin tunduklah ia kepada Pencipta. Hal ini juga ada di
dalam pepatah orang Melayu; Ikutlah adat
padi, semakin berisi, semakin tunduk’.
Adakah remaja kita hari ini,
semakin berilmu, semakin akur dan tunduk kepada Tuhannya? atau semakin sombong
dengan Tuhannya?
Dalam kata erti yang lain,
kesaksian (syahida) itu juga membawa
kepada satu kesaksian yang berdasarkan kepada keadilan. Apakah yang dimaksudkan
dengan keadilan itu?
Firman Allah s.w.t. yang
bermaksud
Barangsiapa mencari agama lain selain agama Islam, maka sekali-kali
tidaklah akan diterima (agama itu) daripadanya
Dan hadith Rasulullah s.a.w.
Setiap anak yang dilahrikan itu
adalah dalam keadaan putih (fitrah). Maka kedua ibubapa merekalah yang
memajusiakan, menasranikan mereka
Keadilan ini ialah adil dalam
menentukan pilihan. Jika remaja kita pada hari ini memilih cara hidup bukan
Islam, maka mereka sedang melakukan ketidakadilan dalam hidup mereka. Begitu
juga kepada mereka yang mendidik, mengajar remaja pada hari ini. Jika kita
mendidik dan mengajar anak-anak muda kita ini kepada arah yang tidak menuju
kepada ketundukan, maka kita sedang melakukan kezaliman ke atas mereka.
Ilmu yang benar adalah ilmu yang
mampu membawa kepada ketundukan, keEsaan dan ketauhidan yang benar dan sahih.
Yakin
Soal keyakinan sebenarnya amat
sukar untuk di ukur. Kadangkala, secara zahir kita melihat bahawa, remaja kita
sedang melakukan solat, berpuasa atau apa sahaja yang berkaitan dengan ibadah
zahir (luaran). Tetapi, adakah mereka ini benar-benar yakin dengan perkara yang
dilakukannya itu?
Saya ingin berkongsi dengan
pembaca sekalian dengan satu ‘feedback’
dari salah satu program yang telah dilakukan. Berikut adalah respon remaja
kita: http://www.kedaimakan.com/total-success/downloads/03Schools/Motivation/ayistl.pdf
Sebahagaian responden ini adalah
remaja yang baik, tetapi kebanyakkan mereka terabai dari sudut pendidikan yang
seharusnya diberikan.
Persoalan untuk kita renungkan
bersama: Adakah remaja kita kini yakin dengan agama yang mereka amalkan selama ini?
No comments:
Post a Comment