Thursday 10 October 2013

Siapa Menguasai Siapa?


Kita pasti sudah biasa mendengar kata-kata, 'siapa yang kuat dia akan menang!' Ya! Kadangkala ada benarnya dan kadangkala tidak juga. Dalam konteks ini, mari kita lihat, siapakah kita? Sudahkah kita mempunyai kekuatan yang tertentu? Sudahkah kita benar-benar menguasai kekuatan diri kita atau kita masih tercari-cari dimanakah, apakah kekuatan diri kita sendiri. Namun yang demikian, mari kita fahami satu perkara tentang kekuatan diri kita sebagai manusia.

Manusia di anugerakan potensi diri yang sangat unik dan luar biasa. Potensi itu ada pada fizikal (Physical), intelektual (Intellectual), emosi (Emotional) dan spiritual (Spiritual) @ singkatan holistiknya PIES. Namun yang demikian, kita kadangkala menfokuskan kepada salah satu atau 2 atau mana-mana potensi diri yang kita mula rasakan, inilah potensi yang memberikan aku 'outcome' yang drastik atau segera. Manusia yang hidup tanpa ada keseimbangan potensi akan mengarahkan kehidupannya kepada kebinasaan. Persoalannya, bagaimana hal ini boleh berlaku? Adakah dengan fokuskan kepada pengembangan intelektual semata-mata akan membuatkan kehidupan ini hancur?

Lihat saja pada laporan berita, sejarah dan apa sahaja kisah2 benar yang berlaku kepada manusia yang tidak seimbang ini. Maksudnya, mereka yang hidup dengan hanya menfokuskan 1 potensi, manusia akan jatuh kerana dirinya diciptakan memerlukan kepada keseimbangan. Telah ramai manusia yang menafikan potensi lain seperti spiritual sebagai contoh, telah membuatkan mereka hidup dalam 'kekosongan' walaupun mereka ini mempunyai harta benda yang banyak dan mewah. Kehidupan mereka juga menjadi suram dan sunyi walaupun mereka ini bergelar sebagai 'genius' dalam bidang mereka.

Buku Victor Frankl dengan tajuknya 'Man's Search For Meaning' telah membuktikan bahawa, malah manusia yang hidup di dalam penjara dan peperangan juga, mula berfikir tentang, apakah tujuan kehidupan ini? Adakah untuk menjajah negara? Menawan dan menyeksa orang-orang yang tidak berdaya? Meraih keuntungan peribadi dengan penindasan? Hidup dalam kuasa politik? atau apa? Apatah lagi manusia yang bebas, merdeka, bebas dari penindasan, maka lebih-lebih lagi seharusnya memikirkan, apakah tujuan kehidupan yang sebenarnya?

KEHIDUPAN ADALAH UNTUK MENGUASAI

Kuasai apa? Ya, inilah yang dicari oleh manusia di dunia. mencari makna akan kekuasaan yang sebenarnya. Jika kita imbas kembali di saat kita lahir, kemudian memasuki alam kanak-kanak. Perasaan untuk memiliki atau menguasai sesuatu menjadi nyata apabila kita sudahpun ada perasaan untuk memiliki permainan, barang-barang yang cantik, berkilat dan menarik perhatian. Kemudian, kita semakin dewasa, perasaan untuk memiliki dan menguasai juga bertambah dan ia mula fokus kepada kewangan, pasangan, harta benda, kenderaan dan sebagainya. Semua ini adalah satu proses menguasai dunia luaran atau eksternal.

Namun yang demikian, dalam kita meniti kehidupan ini, kita mula terlupa dan leka dengan satu perkara yang harus kita kuasai iaitu kuasai diri sendiri ~ Self Control

Mengapa perlunya SC ini?

Tidakkah kita memerlukannya?

Yes, kita sebagai manusia yang mempunyai kecerdasan yang tertinggi atau higher self yang unik dan hebat, perlukan kepada SC ini supaya kita mampu menjadi manusia yang bernama 'manusia'. Jika SC ini tiada didalam diri kita, maka kita akan bertindak seperti haiwan malah lebih dahsyat dan teruk dari haiwan!

Lagi, jika SC juga tiada di dalam diri kita, maka kita akan menjadi mantra 'I want more!' 'more' 'more' sebagai tujuan kehidupan! Mantra ini adalah penyubur kepada EGO manusia dan disaat diri manusia dikuasai oleh EGO-nya, maka kita sedang menjalani satu jalan kehidupan yang salah!

SELF CONTROL

Belajarlah dari mana2 sumber agar kita mampu mengawal diri sendiri daripada terus menerus dikawal oleh orang atau sistem! Kadangkala, kita tidak perasan atau sedar bahawa, selama ini, SELF CONTROL telah hilang dari sifat kita dan akhirnya kita menjadi pesimis, murung, tidak aktif, tidak bermotivasi untuk hidup kerana kita kehilangan SELF CONTROL!

No comments:

Post a Comment