Wednesday 7 August 2013

EGO Adalah Penghalang

Soalan yang paling sukar dan paling popular ditanya ialah, bagaimana untuk mencapai khusyuk di dalam solat? Dan juga ibadah-ibadah yang lain. Pernah suatu ketika dahulu, di sebuah surau, penceramah jemputan memberikan hujah-hujah yang sangat 'powerfull' mengenai tips untuk mendapat khusyuk terutamanya di dalam solat. Setelah selesai perkongsian tersebut, seorang pakcik tua bertanyakan soalan; Ustaz, sebenarnya macam mana nak mendapat khusyuk sebenarnya? Semua hadirin saling memandang dan ada yang menepuk dahi...Alahai, kan sudah diberitahu tadi! Situasi ini benar-benar melucukan hati saya...

Ya, memang benar. Khusyuk dalam solat amat sukar sebenarnya. Ia memerlukan proses yang lama dan konsisten. Ada pelbagai pandangan dan tips dari ustaz dan ulama. Antaranya ada yang menyatakan; untuk meraih khusyuk kita perlu;

i) Memerhatikan dan memahami apa yang dibaca di dalam solat
ii) Pastikan gerakan di dalam solat tidak terlalu pantas atau cepat. Tu'maninah amat penting utk meraih khusyuk
iii) Pastikan rukun solat di tepati dan tidak ditinggalkan
iv) Hafal maksud pada setiap bacaan
v) Mulakan dengan solat sunat dan selepas fardhu sebagai perisai kesempurnaan solat

atau ada yang meletakkan tips lain seperti ini;

1. Pusatkan Pikiran Hanya Kepada Allah SWT
2. Menyadari Bahwa Kita Sedang Menghadap Tuhan
3. Mempelajari dan Memahami Arti dan Makna Bacaan Solat
4. Menganggap Solat Yang Sedang Dilakukan adalah Solat Terakhir
5. Jika Pikiran Terganggu Segera Kembali Konsentrasi
6. Memperhatikan Kondisi Tubuh Sebelum Solat
7. Memperhatikan Kondisi Lingkungan Sebelum Shalat
8. Solat Tepat Waktu dan Tidak Terburu-Buru
9. Ikhlas Semata-Mata Untuk Mendapatkan Ridho Allah SWT
10. Berusaha Untuk Selalu Memperbaiki solat

Semua tips di atas adalah benar  dan tiada keraguan sama sekali. Ia amat bermanfaat dan mampu dilakukan oleh semua manusia.

Namun, kadangkala, semua tips telah dilakukan dengan baik dan cuba disempurnakan. Malah, ada juga yang bertanya; Ustaz, bagaimana untuk kita fokus kepada Allah? Bagaimana cara untuk kita berhadapan dengan Allah? Kita tidak boleh bayangkan Allah dengan rupa bentuk yang tertenu. Jadi bagaimana? Kemudian, ada juga yang memberikan analogi seperti kita berdiri di hadapan raja. Bagaimana setiap langkah kita sewaktu kita diminta berhadapan dengan raja atau perdana menteri? Sudah tentu kita menjaga tatatertib kita bukan? ~ Kasihan orang-orang tua yang masih terkebil-kebil untuk cuba membayangkan, bagaimana untuk berhadapan dengan sang raja!


TUJUAN UTAMA SOLAT

Pertama sekali, mari kita renungkan semula, apa sebenarnya tujuan solat ini ya? Berdasarkan firman Allah di dalam surah Tahaa, ayat 14 yang bermaksud



"Sesungguhnya Akulah Allah; tiada Tuhan melainkan Aku; oleh itu, Sembahlah akan daku, dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati daku.

Potongan ayat ini merupakan kisah nabi Musa as yang sedang menerima wahyu di lembah suci 'Thuwa'~ bermaksud lembah tempat nabi Musa mendengar firman Allah.

Rentetan dari peristiwa ini, ayat 14 menerangkan, Allah swt memperkenalkan diriNya kepada Musa as dengan berkata;   SESUNGGUHNYA AKULAH ALLAH!...Bayangkan apa perasaan yang sedang di alami oleh nabi Musa pada saat ketikan pancaindera baginda sedang berhadapan dengan Tuhan Yang Maha Agung?! Bagaimana rasanya ya? Pasti gementar dan terasa kerdil diri ini saat ketika berhadapan dengan Tuhan Yang Maha Besar. Sejurusnya, Allah swt menyatakan dengan jelas selepas pengenalan dirinya dengan menyatakan; DIRIKANLAH SEMBAHYANG UNTUK MENGINGATIKU!


TUJUAN TERTINGGI KEHIDUPAN SEBAGAI HAMBA

Jika kita benar-benar hayati dan membaca serta membuat perbandingan di antara tafsir dan pandangan
di antara mereka yang mempelajari ilmu wahyu, kita akan dapati bahawa, di saat nabi Musa diseru supaya mendirikan solat, Allah swt meletakkan satu formula bagaimana untuk mendirikan solat yang betul. Perkara asas untuk benar-benar meraih khusyuk ialah mendalami ilmu mengenal Allah swt dengan sebenar-benarnya! Itulah kunci utama meraih khusyuk di dalam solat dan di dalam ibadah-ibadah yang lain. Tiada lain melainkan kita harus mengenaliNya terlebih dahulu.

Cuba kita tanyakan diri kita. Sejauh mana kita sudah mengenaliNya? Ingatlah bahawa, mengenali Allah swt bukanlah semata-mata kita tahu dan menyatakan dengan sinis; ya Dialah Allah! Apa lagi! Wait! Untuk mengenaliNya dengan sebenar-benarnya adalah dengan kita melalui ujian kehidupan yang tertentu! Bagaimana tu?

Setiap manusia pasti menjalani waktu kehidupan yang sama setiap hari dan waktu. Namun, berbeza pula cara atau penempuhan jalan kehidupan seharian. Benarkan? Kita hidup di atas muka bumi yang sama. Kita juga hirup udara yang sama. Waktu 24 jam turut sama! Tetapi, mengapa jalan kehidupan kita berlainan?

Jalan yang berlainan inilah yang sebenarnya kita harus perhatikan. Apakah kita sedia mendengar apa yang Tuhan ingin sampaikan kepada kita? Kita sering meletakkan EGO diri kita begitu tinggi sehinggakan kita tidak lagi melihat bahawa, Tuhan itu sering berkomunikasi dengan kita menerusi pembentangan isyarat-isyarat tertentu supaya kita lebih mengenaliNya! Tetapi EGO diri kita yang menghalangnya untuk diri kita sendiri mengenaliNya.

Apabila EGO sudahpun subur, kemudian kita tetap saja harus solat. Apa yang bakal terjadi? Kita mula merasakan solat itu mulai rasa kabur walaupun diri ini sudah lengkap dengan ilmu mengenai bagaimana untuk mendirikan solat sempurna. Tetapi diri ini masih terasa kosong!? Why?


KEHIDUPAN BERSAMA EGO

Rasa ke-AKU-an di dalam diri masih menebal dan masih menguasai. Rasa diri ini seperti hidup di dua alam dan sering berubah-ubah. Kita menjalani kehidupan ini dengan adanya keyakinan bahawa ada Tuhan tetapi kadangkala kita bekerja dan menjalani kehidupan ini seperti Tuhan! Nauzubillah! Inilah antara penyakit-penyakit hati yang menghalang diri kita untuk mengenaliNya!

EGO - Kehidupan ini jika dibangunkan dengan EGO, maka disaat kita hendak menghadapNya, jika EGO masih subur dan menguasai diri, maka disinilah punca kita mula merasakan kekosongan. EGO telah memisahkan 'kesegaran rohani' kita untuk terus berhubung (connect) dengan Tuhannya! Renungilah firman Allah swt di dalam surah al Maun, ayat 4-5

...celakalah keatas mereka yang bersolat, tetapi hatinya lalai daripada mengingati Allah swt..

Mengapa hati ini lalai? Disinilah persoalan yang masih banyak untuk kita terokai dan fahami. Mengapa kita dilalaikan? Adakah lalai hanya bermaksud kita tidak fokus atau kita leka mengingati urusan dunia di dalam solat? Maka disinilah titik hubung yang boleh menjelaskan bahawa EGO membawa kita ke arah untuk berpisah dengan Tuhan!


APA YANG KITA PERLU LAKUKAN SEKARANG?

Renungilah firman Allah swt tentang penciptaan manusia dan jin. Tujuan kita diciptakan adalah sebagai hamba yang harus beribadah kepadaNya ! Jadi, mengapa kita masih lalai dengan asal kejadian kita?

Apabila EGO telah disuburkan di dalam diri, maka kita sebenarnya telah menjadi tersasar dari asal kejadian kita sebagai hamba. Seorang hamba yang taat kepada Tuannya, hanyalah memerlukan kerendahan hati yang benar. Lihat sajalah kedudukan manusia yang merendahkan dirinya kepada Tuannya. Bukankah mereka akan dilayan dengan baik tanpa ada unsur keterpaksaan?

Begitulah di dalam solat yang kita sering dirikan. Untuk meraih kekusyukan yang benar, kita hanya memerlukan kerendahan hati (humility). Bagaimana keadaan hati kita yang bongkak dan riya', kemudian berhadapan dengan TuhanNya? Bukankah situasi ini akan membinasakan diri kita sendiri?

Maka, disinilah titik utama yang penting untuk kita sedari bahawa, apa yang kita perlukan sebenarnya di saat berhadapan dengan Tuhan adalah kerendahan hati. Timbulkan rasa rendah hati dengan cara kita berkata pada hati kita; Ya Allah, Aku adalah hambaMu, Aku benar-benar ingin mengingatiMu dan Aku adalah hambaMu yang lemah tidak berdaya. Sudilah kiranya Engkau menerima ibadahku ini.!!!

Afirmasikan perkataan yang melambangkan kerendahan hati kepada Allah agar perasaan rendah diri timbul di saat ingin mendirikan solat. Tidak mengapalah, walaupun kita tidak mampu menghafal atau mengingati bacaan di dalam solat, bacaan tidak betul dan sebagainya, timbulkan rasa rendah hati ini kepada Allah swt. Nescaya solat itu mampu menghampiri kepada kesempurnaan dan kekusyukan! Inilah kerja hati manusia. Ibadah yang benar adalah datang dari hati yang benar-benar direndahkan!


Bagaimana untuk meraih kerendahan hati? Buangkanlah EGO diri. Apa maksud EGO diri ini? Perhatikanlah;

i) Lupakanlah siapa dirimu yang sering dipuja manusia
ii) Lupakanlah semua jawatanmu di dunia ini
iii) Tanggalkanlah semua nama-nama pujian yang diberikan manusia kepadamu
iv) Cairkanlah harta-harta yang kita ada di dalam simpanan dan dirasakan berada di dalam kawalan kita
v) Lucutkanlah pakaian pangkat-pangkat dunia
vi) Lupakanlah sebentar pekerjaan yang sering membuatkan diri ini begitu obses dengan dunia
viii) Lupakanlah harta, kereta dsbnya yang kita miliki
ix) Lupakanlah apa yang ada pada diri kita dan apa yang kita telah lakukan (reputasi di dunia)

Kata kuncinya ialah lupakan dan lucutkanlah sebagaimana tuntutan pakaian ihram  kepada tetamu Allah
di tanah haram!

Wallahualam! Kerendahan hati itulah yang kita perlukan disaat berhadpan dengan Sang Maha Pencipta!

No comments:

Post a Comment