Friday 5 July 2013

Realiti Kesempurnaan Qalb



Manusia hari ini sudah faham, malah menguasai pelbagai jenis formula untuk mencapai puncak tertinggi dalam kehidupan mereka. Ada di antara mereka telah memperolehi puncak kejayaan atau sukses dalam perniagaan, akademik dan sebagainya. Semuanya itu mampu di rasakan satu kepuasan dan kebahagiaan yang hakiki. Adakah semua itu merupakan kejayaan atau puncak yang positif dan hakiki?

Mari kita tanya pada diri kita. Cuba kita bayangkan, saat kita mendapat markah tertinggi di dalam kelas semasa kita di bangku sekolah dahulu. Sepanjang tahun mendapat nombor satu dalam setiap periksaan dan cemerlang. Berapa lamakah rasa gembira, puas dan sebagainya yang kita rasai di dalam qalb itu bertahan? Adakah ianya masih terasa sehingga kini? Bayangkan pula saat ketika berada di universiti. Anda dianugerahkan pelbagai jenis pingat  dan kebesaran atas pencapaian akademik anda. Adakah sehingga hari ini anda mampu menyimpan dan merasakannya semula? Adakah mampu dirasakan sehingga ke saat ini? Kini, anda bekerja. Selama anda bekerja, anda sering di anugerahkan pula sijil-sijil penghargaan, pekerja yang berdisiplin, tokoh cemerlang tahunan dan sebagainya. Adakah anda masih merasakannya sehingga ke hari ini? Saya pasti anda akan menjawab tidak. Malah, ia bersifat sementara sahaja dan bukan segala-galanya (hakiki). Namun yang demikian, apakah yang bersifat hakiki? Yang mampu dirasakan sehingga ke akhir hayat manusia?

Puncak kesempurnaan akal adalah dengan terpenuhnya akal itu dengan ilmu. Puncak kesempurnaan fizikal pula adalah tidak ada kelemahan serta kecacatan di dalam setiap bentuknya, emosi pula mampu mengawal dan menggunakannya pada tempat dan situasi yang betul dan adil. Roh manusia pula, ialah kembali kepada yang menciptakan Roh itu sendiri. Inilah puncak kepada keseluruhan aspek yang ada pada manusia.

Al-Quran menjelaskan bahawa, kesempurnaan hakiki bagi manusia yang mampu dirasai pada qalb mereka ialah dekatnya ia pada sumber Maha Pencipta. Semakin ia dekat, maka semakin tinggi gelombang inteferens yang mampu dirasakan oleh qalb. Semakin dekat penghantar iaitu tangan, mata, kaki dan seluruh fungsi tubuh badan ini mampu membawa qalb ini ke puncak inteferen, maka semakin kuatlah getarannya, sekaligus mampu merasakan selalu berdamping dengan rahmatNya serta neniliki kemampuan melakukan sebahagian pekerjaanNya dengan seizinya. Hal ini ada dijelaskan di dalam hadith Qudsi (Muhammad bin Ya’qub Kulaini, Ushul al Ka’fi, jil.2, hal 352) yang bermaksud:

Tidak seorang pun dari hambaKu yang mendekatkan diri padaKu dengan sesuatu yang lebih Aku cintai dari yang telah diwajibkan kepadanya, kemudian dia mendekatiKu dengan hal-hal yang sunat; tidak seorang pun di antara mereka yang tidak Aku cintai. Di saat Aku mencintainya, Aku akan menjadi telinga yang digunakannya untuk mendengar, menjadi mata yang padanya digunakan untuk melihat, menjadi mulut yang digunakannya untuk berbicara dan menjadi tangan yang digunakannya untuk melakukan sesuatu.

Inilah bukti akan perbezaan di antara puncak kesempurnaan yang diterjemahkan oleh antropologi Barat dengan Al-Quran (LAMPIRAN 7). Pada kondisi ini, Qalb Quotient manusia yang jelas arah puncak kesempurnaannya, akan berada pada tahap yang amat tinggi dan amat tinggi nilainya. Namun yang demikian, tahap kecerdasan ini tidak mampu di ukur dengan mesin atau apa-apa sahaja alat pengukur elektronik di muka bumi ini melainkan sumber yang memberikan kecerdasan itu sendiri yang mampu mengukurnya.

dan bacakanlah (Wahai Muhammad) kepada mereka kisah (mengenai) dua orang anak Adam (Habil dan Qabil) Yang berlaku Dengan sebenarnya, Iaitu ketika mereka berdua mempersembahkan satu persembahan korban (untuk mendampingkan diri kepada Allah). lalu diterima korban salah seorang di antaranya (Habil), dan tidak diterima (korban) dari Yang lain (Qabil). berkata (Qabil):" Sesungguhnya Aku akan membunuhmu!". (Habil) menjawab: "Hanyasanya Allah menerima (korban) dari orang-orang Yang bertaqwa;

Al Maidah 27


Model Maslow-PIES

Jika kita lihat semula di dalam  hirarki Maslow, kita sudah fahami bahawa, untuk mendapatkan kesempurnaan diri, haruslah seseorang itu mencukupkan atau memenuhi setiap keperluan yang ada pada setiap peringkat. Peringkat asas atau peringkat pertama yang harus dipenuhi terlebih dahulu ialah keperluan fisiologikal manusia yang asas seperti makanan, minuman, pakaian dan seumpamanya. Apabila keperluan ini telah dipenuhi, maka, manusia akan beralih ke peringkat seterusnya iaitu mula memikirkan tentang keperluan tentang keselamatan hinggalah ke puncak yang paling tinggi.

Seperti yang telah dibincangkan di dalam buku TRANSFORMASI PIES, telah disebutkan bahawa, tidak ramai manusia di muka bumi ini mampu memenuhkan keperluan mengikut tahap. Persoalan yang timbul; adakah manusia tidak mampu menemukan kesempurnaan dirinya jika mereka tidak mampu memenuhi keperluannya pada setiap peringkat? Adakah mereka tidak boleh mempunyai sifat inovasi? Bakat? Pengembangan sifat-sifat murni mereka?

Pengalaman saya semasa berada di sebuah kampung penduduk orang-orang Asli di luar bandar, kehidupan mereka amat jauh berbeza dari kehidupan orang-orang di bandar. Kehidupan mereka dikelilingi hutan yang hijau dan tebal. Ini lah perbezaan yang ada pada mereka dengan orang-orang di bandar. Mereka hanya bergantung kepada hasil pertanian yang diusahakan di kawasan kediaman sekitar mereka. Apabila perlu, mereka hanya perlu petik dan terus memasaknya! Mudahnya kehidupan mereka. Bagaimana orang-orang di bandar? Tentu harus ke pasar dan kemudian baru boleh memulakan kerja-kerja memasak!
 

 
Teori Piramid Maslow

Sehubungan dengan pengalaman selama hampir lima  hari bersama dengan masyarakat di situ, saya banyak melakukan pemerhatian tentang corak kehidupan mereka di sana. Jika kita melihat cara hidup mereka dengan kita sudah tentu jauh berbeza. Tetapi yang menarik perhatian saya ialah, mereka mempunyai ciri-ciri seperti di bawah:

1)     Kreatif dalam membentuk dan membina pola penempatan.
2)     Mempunyai daya inovasi dan sering mencipta alat-alat mengikut keperluan.
3)     Sering bantu-membantu sesama jiran mereka.
4)     Mempunyai sifat rendah diri dan tidak sombong sesama mereka.
5)     Prihatin dan sering memberi kasih sayang di antara jiran, anak-anak jiran dan keseluruhan kampung.
6)     Boleh menerima dan menterjemahkan nilai kebaikan dalam kehidupan mereka serta menentang perkara yang merosakkan dan zalim.

Apa yang mengagumkan saya ialah, mereka (masyarakat orang Asli) dapat menerima dan menghidupkan cara hidup Islam dengan baik. Inilah yang membuatkan saya berasa kagum. Bagaimana mungkin, manusia yang hidup di dalam hutan selama bertahun-tahun, generasi demi generasi, dengan tidak mempunyai pendedahan yang tinggi dengan dunia luar, mampu menerima nilai (values) yang baik dalam kehidupan bermasyarakat di tempat mereka. Malah mereka mampu menampilkan satu kesempurnaan diri dengan adanya sifat-sifat yang dikategorikan oleh Maslow dalam peringkat tertinggi iaitu Self Actualization? Bukankah mereka ini dari segi keperluan asas itu tidak mencukupi dan sering kurang berbanding mereka yang hidup di bandar?

Peristiwa pada 1400 tahun dahulu juga berlaku perkara yang sama. Bagaimana manusia di padang pasir di semenanjung tanah Arab mampu menerima nilai yang baik dan akhirnya membina satu tamadun dunia yang hebat malah dikagumi selama hampir beratus abad lamanya?

Inilah perkara yang harus kita jelas dalam kefahaman dan keyakinan kita bahawa, tidak semestinya manusia itu harus mendapatkan kepuasan dan memenuhi segala yang ada pada peringkat fizikal, tetapi lihatlah kemuncak pada peringkat non-fizikal yang terkandung di dalam diri kita. Kaki, tangan, telinga, mata, rumah, kereta, harta dan seluruh yang ada pada peringkat fizikal ini hanyalah sekadar penghantar kepada kesempurnaan diri.

Puncak kesempurnaan (self actualization) bukanlah puncak yang paling teratas selepas puncak fisiologikal, keselamatan dan sebagainya menurut Maslow, tetapi kesemua ciri yang bermula dari bawah itu adalah penghantar utama manusia menuju kepada kesempurnaan dirinya yang mampu dicapai dengan kaedah selarikan kesempurnaan diri.

Konsep selarikan kesempurnaan diri dalam proses mendapatkan atau memenuhi keperluan fisiologikal, keyakinan diri, keselamatan dan kasih sayang seseorang manusia itu ialah, setiap penghantar mempunyai nilai yang baik dalam usaha mendapatkannya. Jika kita tidak menghiraukan atau mengenepikan nilai kesempurnaan dalam setiap usaha bagi mendapatkan kesemua elemen tersebut, maka kelakuan atau aktiviti manusia itu akan dilihat sama seperti usaha seekor haiwan.  Anda bayangkan, jika kesempurnaan diri tidak selari dengan usaha mendapatkan keperluan fisiologikal, maka itulah sebab berlakunya rompakan, pencurian dan sebagainya demi menuntut sebuah kepuasan di peringkat fisiologikal tanpa mengira nilai. Masalah ini berpunca akibat dari manusia tidak selarikan kesempurnaan dirinya dalam usaha tersebut.

Jika manusia mengikuti cara fikir model Maslow, maka, tidak kira apa sahaja cara dan gaya untuk mendapatkan keperluan fisiologikal itu dikira atas alasan proses mendapatkan kesempurnaan diri pada puncak. Bukankah manusia seperti ini akan merasa kesal dan tidak tenang jiwanya di kemudian hari walaupun hidup mewah dengan harta atau duit dari usaha mencuri? Adakah itu dinamakan kesempurnaan diri pada puncak? Manusia mendapatkan keselamatan, pujian tetapi dengan cara sogokan, rasuah dan sebagainya. Adakah manusia itu akan kekal tenang dalam kehidupannya?

Model Maslow PIES telah saya rangkakan di sempurnakan penjelasannya dengan meletakkan nilai, untuk apa kita mendapatkan dan memenuhkan keperluan fisiologikal kita? Untuk apa kita mendapatkan keperluan keselamatan diri dan keluarga? Untuk apa kita berusaha siang dan malam bagi meraih sokongan manusia? Dan untuk siapa kita melakukannya? Adakah kerana untuk memuaskan apa yang manusia rasakan kosong di dalam qalbnya? Jiwanya? Dirinya?

Sesungguhnya, manusia akan mencapai kesempurnaan dirinya yang sebenar dengan meletakkan semua usahanya, perilakunya, seluruh hidupnya hanya kepada Yang Satu, Yang Memberikan manusia makan dan minum, Yang Memberikan manusia itu perlindungan, Yang Maha Memberikan semuanya kepada semua iaitu kepada Tuhan, iaitu Allah s.w.t





 

 


Model Maslow-PIES


No comments:

Post a Comment